Foto: Mara Corsino, 2023.


nibia pastrana santiago 

B. Caguas, Puerto Rico (1987)

Based in San Juan and trained in dance and improvisation, nibia develops site-specific “choreographic events” to experiment with time, fiction and notions of territory. She is co-editor, along with dance scholar Susan Homar of the book “Habitar lo imposible: Danza y experimentación en Puerto Rico” (2023) published by Editorial Beta-Local. The English edition Inhabiting the Impossible: Dance and Experimentation in Puerto Rico is set to come out this fall with the University of Michigan Press, under the series Studies in Dance: Theories and Practices. In 2022, the exhibition Choreopolitics: Brendan Fernandes & nibia pastrana santiago was presented at MASS MoCa. nibia’s work has been commissioned by de Appel (2020) and the Whitney Biennial (2019), as well as supported by the Instituto de Cultura Puertorriqueña and the Puerto Rican Arts Initiative Fellowship (2020-2023). She is the author of the lazy dancer manifesto (2013)nibia holds an MFA in Dance with a Minor in Latina/o Studies from the University of Illinois, Urbana-Champaign and a Postmasters in Performance and Scenography Studies from a.pass, Belgium. She worked as codirector at Beta-Local and for a period of five years served as the Dance Program Academic Coordinator at Universidad del Sagrado Corazón, Santurce. She has collaborated and performed in works by DD Dorvillier, Jennifer Monson/iLand and Miguel Gutiérrez.

nibia pastrana santiago

n. Caguas, Puerto Rico (1987)

Con sede en San Juan y formada en danza e improvisación, nibia desarrolla “eventos coreográficos” en sitios específicos para experimentar con el tiempo, la ficción y las nociones de territorio. Es coeditora, junto a la estudiosa de la danza Susan Homar, del libro “Habitar lo imposible: Danza y experimentación en Puerto Rico” (2023) publicado por Editorial Beta-Local. La edición en inglés de Inhabiting the Impossible: Dance and Experimentation in Puerto Ricosaldrá este otoño con la University of Michigan Press, bajo la serie Studies in Dance: Theories and Practices. En 2022 se presentó en MASS MoCa la exhibición Choreopolitics: Brendan Fernandes & nibia pastrana santiago. El trabajo de nibia ha sido comisionado por de Appel (2020) y la Bienal de Whitney (2019), así como apoyado por el Instituto de Cultura Puertorriqueña y la Puerto Rican Arts Initiative Fellowship (2020-2023). Es autora del manifiesto “la bailarina vaga” (2013). nibia tiene una Maestría en Danza con especialización en Latina/x Studies de la Universidad de Illinois, Urbana-Champaign y una Maestría en Performance and Scenography Studies de a.pass, Bélgica. Trabajó como codirectora de Beta-Local y por un período de cinco años se desempeñó como Coordinadora Académica del Programa de Danza de la Universidad del Sagrado Corazón, Santurce. Ha colaborado y performeado en trabajos de DD Dorvillier, Jennifer Monson/iLand y Miguel Gutiérrez. 

Using Format